H2 Hollandia – Deel 2
H₂ Hollandia, een ambitieus waterstofproject waarbij de 3 initiatiefnemers Repowered, Solarfields en Avitec hun kennis delen In deze miniserie van 3 korte interviews nemen we je mee in het proces, onze ervaring en de ontwikkeling van het plan. In dit deel lees je het interview met Ben Timmermans, eigenaar en oprichter van Avitec.
Een grote impact voor de regio
1. Kun je ons iets vertellen over het ontstaan van project H₂ Hollandia?
Vanuit het gerealiseerde zonnepark in Nieuw-Buinen welke wij in 2020 hebben opgeleverd, kwamen we al vrij snel tot de conclusie dat wij met onze 300.000 geïnstalleerde zonnepanelen meer stroom opwekten dan dat we op het elektriciteitsnet kwijt konden. Om deze opgewekte groene stroom toch zinvol toe te passen kwam het idee om het om te zetten in de energiedrager waterstof. Op die manier kan het op ieder gewenst moment op een later tijdstop weer worden omgezet in bruikbare energie.
2.Wat zou dit kunnen betekenen voor de regio?
Voor de regio betekent dit dat we straks maximale bruikbare energie halen uit het zonnepark in Nieuw-Buinen. Daarnaast hebben we straks groene waterstof beschikbaar voor de bouw, infra, transport en agrarische sector in de directe regio. Door de toevoeging van vulpunten voor tubetrailers kan de waterstof worden gedistribueerd naar vulstations in de regio zoals Assen, Veendam, Pesse, etc Kortom lokaal opgewekte groene waterstof voor gebruik in de directe regio. Tot slot draagt dit project bij aan de lokale werkgelegenheid met 12 fte.
3.Wat zijn de kansen op het gebied van waterstof binnen de bouw & infra?
Vooral de grotere machines en vrachtwagens zijn minder geschikt om volledig op elektriciteit/ accu’s te draaien. Voor deze machines is waterstof een veel betere oplossing omdat deze machines dan met kleinere accupakketten kunnen worden uitgerust en daarmee het eigen gewicht van de machine nog werkbaar blijft. Daarnaast kunnen machines op waterstof in enkele minuten weer volledig worden aangevuld met nieuwe energie/brandstof. Kleine machines zullen in de bouw en infra veelal geëlektrificeerd worden en grotere machines, trekkers, wielladers en vrachtwagens zullen worden voorzien van een brandstofcel geschikt voor waterstof. Het is dus vooral de combinatie van waterstof en elektrificatie die zorgt voor het emissievrij maken van werkmaterieel in de bouw- en infrasector.
4.Hoe verhoudt het project zich tot de energietransitie? Hoe kijk jij hiernaar?
De energietransitie zal uiteindelijk een mix worden van verschillende energiebronnen zoals wind, zon en kernenergie. Energieproductie is één aspect, maar de opslag van energie wordt een steeds grotere uitdaging. Accu’s worden steeds groter en efficiënter, maar waterstof is daar een mooie aanvulling op. Wij zijn dit waterstofproject gestart samen met Repowered en Solarfields als pioniers om van overproductie van zonnestroom op een innovatieve wijze lokaal groene waterstof te produceren. Ieder van ons brengt haar specifieke kennis in, waarbij we elkaar aanvullen en stimuleren om te komen tot een succesvol energieproject. Ook de lokale overheden hebben positief bijgedragen in dit duurzame project door haar kennis ten aanzien van vergunningverlening en wet- en regelgeving in te brengen. Wij hopen dat onze samenwerking en kennisdeling een aanzet en stimulans is voor andere bedrijven om ook volop aan de slag te gaan met de noodzakelijke energietransitie, waarbij wij onze opgedane ervaringen en kennis graag delen.
In het laatste deel van de miniserie gaan we in gesprek met Jan Martijn Buruma van Solarfields, vanuit zijn perspectief vertelt hij hoe “Samen de Zon” en “Waterstof” samengaan in de energietransitie.